"Vi anstränger oss lite mer"

Wednesday, December 20, 2006

Jag vet att det är jättebilligt att klanka på tv-reklam, det är inte rocket science precis. Men jag har stört mig på en reklam länge nu så jag måste bara skriva av mig.

I SIBA:s reklam ser man två killar, en som är den lugna, rediga och vettiga, och en som är mer orolig och som kommer med knäppa förslag på nya koncept för butiken. Den lugna och rediga konstaterar på sitt lugna sätt att kollegans förslag är onödigt, opraktiskt eller helt enkelt bara inte behövs. Sen jobbar de vidare med det de gjorde innan, eller går och fikar. Och sen kommer företagets slogan, "Vi anstränger oss lite mer".

Jag tycker inte det går ihop alls. Om man hade ansträngt sig lite mer, då hade man uppmuntrat och lyssnat på nya idéer, även om de är knäppa. Man måste våga tänka nytt, tänka stort, tänka lite galet. Och i de galna idéerna finns ofta ett korn av någonting som ÄR vettigt och som går att bygga vidare, och inte så sällan något som pekar på någonting som är fel idag.

SIBA borde byta slogan till "Vi gör som vi alltid har gjort".

0 comments: