Recension av Red Mercury Blues - Reggie Nadelson

Tuesday, January 13, 2009

Anledning till att läsa boken


Den första boken i serien som jag läste var När jorden rämnar, vilket är den femte boken i serien om detektiv Artie Cohen. Jag fick den som ett erbjudande i något sammanhang där jag fick välj mellan olika böcker på Pocketogram. Jag gillade denna bok väldigt mycket och bestämde mig då för att läsa serien från början. Serien utspelar sig i New York och bland annat då i Brooklyn, och att jag nyss besökt New York och bott i Brooklyn kan ha påverkat min upplevelse till viss del. Författaren är även dokumentärfilmare och det märks genom att miljöbeskrivningarna är helt otroliga.

Sammandrag av handlingen


Boken handlar om den rysk-judiske detektive Artie Cohen som lämnade Ryssland för tjugo år sedan och aldrig har sett tillbaka. Han har gjort sitt bästa för att blir en äkta Amerikan och glömma det som hänt och han har undvikit att träffa sina ryska släktingar i New York. Cohen är polis men på tillfällig tjänstledighet. Så plötsligt dras han in i ett fall där han inte längre kan blunda för sitt förflutna. En fd KGB agent, General Gennadi Ustinov, skjuts till döds i en talk show i TV. Ustinov var Cohens fars närmaste vän och de arbetade tillsammans på KGB. Cohen känner att han måste lösa det här fallet, dels för sin skuld till sin far, dels för att han själv också kan vara i fara. Cohen kontaktar alla som var gäster i tv-programmet, en av dessa är Lily, som han senare inleder ett förhållande med.

Det finns flera tänkbara motiv till mordet, Ustinov skulle inom kort publicera en bok som avslöjade tiden på KGB, och det har försvunnit sidor från denna bok, sidor som kanske är värda att döda för. I sina undersökningar börjar Cohen också nysta upp en smuggelhärva - smuggling av radioaktivt material från fd sovjetländerna till USA. Ryska maffian är inblandad. Samtidigt befinner sig Cohen i allt större och större fara, han är jagad av olika män, hans bäste vän Ricky blir när han är i Cohens lägenhet misshandlad och hamnar i koma. Och Cohen vet att han för att lösa detta fall kommer bli tvungen att åka tillbaka till Moskva.

Omdöme och betyg


Jag hade rejält svårt att hänga med i handlingen i den här boken. Jag läste klart den för ca en vecka sedan och har redan stora problem att redogöra för delar av intrigen. Det är så många personer inblandade, och många av dem gör aldrig något större intryck utan förekommer bara som hot i någon mening. En hel del i boken verkar onödigt tillkrånglat. Till exempel är det en stor grej att Cohen är på tjänstledighet, det är många samtal där Cohens chef vill att han ska komma tillbaka till sin tjänst för att utreda detta fall, men han vägrar utan utövar istället sin egen privatspaning. Det blev aldrig tillräckligt förklarat varför han inte lika gärna kunde gå tillbaka till tjänsten, utredningen var väl lika farlig för honom oavsett. Man hade nog också kunnat göra sig av med en eller ett par av skurkarna i boken utan att gå miste om för mycket.

Den stora behållningen av boken blir nog som jag nämnde i början, just miljöbeskrivningarna. Cohens har ett komplext förhållande till Moder Ryssland, och detta blir ännu mer tydligt när han återkommer till Moskva i sista delen av boken. Denna skildring tyckte jag hörde till de intressantare.

Hade jag bara läst denna bok i serien så hade jag nog inte fortsatt med bok nummer 2. Som det är nu, eftersom jag har läst bok nummer 5 och gillade den skarpt, så kan jag tycka att det ändå är värt det, att läsa serien från början för att se hur huvudpersonen utvecklas.

Betyg: 3- av 5.

Citat eller referat från sidan 69:


Jag hittade för ett tag sedan ett test som handlar om hur man ska välja sin nästa bok. Sedan dess försöker jag citera sidan 69 i de böcker jag recenserar (det är inte alltid jag kommer ihåg innan jag lämnat tillbaka boken eller så, men för det mesta).

I det här fallet så har vi huvudpersonen, Artie Cohen, som funderar kring de ledtrådar han har hittills. Philip Frye är han som är ansvarig för att publicera Ustinovs bok. Crowe är en av de som var med i den talk show där generalen blev skjuten. Sverdloff är en ryss som hjälpte Cohen efter att han blivit attackerad och skuren i ansiktet. Sonny är Cohens chef.

"I figured I was maybe onto something, and when I began trying to get at Philip Frye I was convinced. After I left Crowe, I spent the rest of the day trying to track Frye down; Frye was coy. At his office his secretary said he was out, at a meeting, gone home, whatever.
Still zonked out from the cuts on my face and the growing reality of Gennadi's death, I went home, but the Frye thing bugged me. It bugged me when I called the Chelsea later and heard Crowe left town, so did the fact Ustinov has locked up Sverdloff once. The man in glasses at the café in Brighton Beach bothered the shit out of me. Hew knew my name. I figured he had to be connected to the creep who cut me, who maybe also shot Ustinov. Sonny was unavailable and it was my fault. I didn't know how to get help. I was out of the loop.
The vacuum cleaner was propped against the wall and I climbed off the sofa, uncoiled the cord and plugged it in; it roared into life like a fighter plane.The place was a mess."

0 comments: