Sammanfattning av min läsning 2008

Saturday, January 03, 2009

2008 var inget toppenår för mig, av olika anledningar har jag inte haft ork, lust eller tid att läsa så mycket som jag egentligen vill. Jag hade ett mål att läsa över 30 böcker för 2008, vilket jag inte kom upp i. Men jag är på ett sätt ändå rätt nöjd, de böcker jag har läst har varit bra (det lägsta betyget jag givit är 5/10) och jag har hittat en hel del nya författare som jag är nyfiken på att läsa mer av!

Vad gäller min utmaning att läsa från en förutbestämd lista på 12 böcker som jag haft mer än 6 månader (TBR Challenge 2008), så hann jag läsa 6 av dem. Det är så svårt att bestämma i förväg vilka böcker man vill läsa, vilka man är på humör för! Sedan så kom det som sagt en flytt emellan, böcker packades ner i lådor vilket gjorde det väldigt mycket svårare att hitta dem, än mindre läsa dem! Jag läste en hel del andra av mina "äldre böcker", det är absolut inte så att jag bara köper nytt. Så jag får vara lite halvnöjd där också, men jag vill definitivt klara av fler av de böcker som är med i min utmaning för 2009 - helst alla såklart!




Topp 10 favoritböcker 2008

  1. Black Swan Green av David Mitchell

  2. Notes from an exhibition av Patrick Gale

  3. The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger

  4. Year of Wonders av Geraldine Brooks

  5. Snow Flower and the Secret Fan av Lisa See

  6. Lasermannen av Gellert Tamas

  7. Resistance av Owen Sheers

  8. Family History av Barbara Delinsky

  9. Men are from Mars, Women are from Venus av John Gray

  10. Man and Boy av Tony Parsons



Sämsta böckerna 2008
~ På vinst och förlust av David Nicholls
~ Intensity av Dean Koontz

Trend för 2008
Totalt antal böcker lästa ~ 23
Totalt antal påbörjade men ej avslutade ~ 2 (som nog avslutas i år)
Totalt antal författare lästa ~ 21
Totalt antal för mig nya författare ~ 18
Totalt antal böcker på engelska ~ 16
Totalt antal låneböcker ~ 4
Totalt antal böcker jag införskaffat i år ~ 7
Totalt antal böcker jag haft sedan innan ~ 12

Antal lästa författare grupperat på kön
Totalt antal kvinnliga författare ~ 12
Totalt antal manliga författare ~ 11

Antal lästa böcker grupperat på genre
Romaner ~ 14
Deckare/mysterie ~ 8
Fakta ~ 1
Personlig utveckling ~ 1
(Glenkill klassar jag både som deckare och roman!)

För mig nya författare jag gärna återkommer till

  • David Mitchell

  • Owen Sheers

  • Patrick Gale

  • Tony Parsons

  • Audrey Nifenegger

  • Barbara Delinsky

  • Lisa See

  • Geraldine Brooks

  • Elizabeth Kostova

  • Gregory Macguire

  • Gellert Tamas

  • Reggie Nadelson

  • Leonie Swann

  • John Gray



Författare jag läst innan och återkommit till i år

  • Henning Mankell

  • Sue Grafton

  • Janet Evanovich



Avslutade böcker från TBR 2008 Challenge

  1. A is for Alibi av Sue Grafton

  2. Black Swan Green av David Mitchell

  3. Hundarna i Riga av Henning Mankell

  4. Lasermannen av Gellert Tamas

  5. Snow Flower and the Secret Fan av Lisa See

  6. Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger



Antal lästa böcker grupperat på betyg

4 betyg 10/i en klass för sig
5 betyg 9/fantastisk
3 betyg 8/riktigt bra
3 betyg 7/riktigt bra
7 betyg 6/bra
1 betyg 5/bra
0 betyg 4/undermålig
0 betyg 3/undermålig
0 betyg 2/riktigt dålig
0 betyg 1/riktigt dålig

Mål för 2008
~ Att läsa alla böckerna i TBR Challenge 2009
~ Att läsa fler böcker än 2008, mellan 30 och 35.
~ Att sälja fler böcker på Malmös längsta bokbord.

0 comments: