Om TBR 2007 och TBR 2008

Wednesday, January 02, 2008

Jag läste 6 av de 12 böckerna från min TBR 2007 lista. Kort sammanfattat är det 12 böcker som jag haft länge och som fortfarande inte har blivit lästa. Målet var att läsa alla 12 under 2007. Jag känner mig lite missnöjd med att bara ha hunnit läsa hälften av dessa, men dels så tror jag nu i efterhand att jag gjorde det lite svårt för mig (de flesta böckerna är på engelska, flera av dem var böcker som det tar lite längre tid att läsa och som kräver reflektion och många av dem har jag haft flera år så det var ibland lite tunt med inspirationen att läsa dem...) Jag underskattade nog svårigheten i att på förhand bestämma vilka böcker man ska läsa. Sedan så hade jag inte från början planerat att gå kursen Nobelpristagare, och under den kursen hann jag inte med att läsa mycket annat.

För min utmaning för 2008 så har jag gjort ett lite annorlunda urval, mer variation på genrer, något fler böcker på svenska, och fler böcker som jag har ägt lite lagom-länge, sådana som jag har sett fram emot under 2007 att äntligen få läsa!

Så här är min lista för 2008:

Time Traveler's Wife - Audrey Niffenegger
The Kite Runner - Khaled Hosseini
A is for Alibi – Sue Grafton
Snow Flower and the Secret Fan – Lisa See
Red carpet and Other Banana Skins – Rupert Everett
Leoparden - Guiseppe di Lampedusa
The History of Love – Nicole Krauss
Black Swan Green – David Mitchell
Busters Öron – Maria Ernestam
Musselstranden – Marie Hermanson
Lasermannen – Gellert Tamas
Hundarna i Riga – Henning Mankell

0 comments: