Sammanfattning av min läsning 2007

Wednesday, January 02, 2008

Läst 2007 - sammanfattning
Antal lästa böcker: 25
Antal påbörjade men ej avslutade: 1 (+ 2 som nog läses ut i år)
Antal talböcker: 1
Antal böcker på engelska: 16
Böcker som jag införskaffat i år: ca 6
Bästa läsmånader: februari, juli och augusti, 3 st

Bästa böckerna:
* Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf
* Andarnas Hus av Isabel Allende
* The Grass is Singing av Doris Lessing
* An imaginative experience av Mary Wesley
* Tipping the Velvet av Sarah Waters
* A Long Way Down av Nick Hornby

Nästan lika bra böcker:
* Oliver Twist av Charles Dickens
* Salem Falls av Jodi Picoult
* Case Histories av Kate Atkinson
* Harry Potter and the Deathly Hallows av J.K. Rowling
* Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari

Sämsta böckerna:
* Visions of Sugarplums av Janet Evanovich
* Under Toscanas Sol av Frances Mayes
* Hans Nådes Tid av Eyvind Johnson

Författare
* Antal författare totalt sett: 25
* Författare av vilka jag läst mer än en bok 2007:
- Michael Connelly (2)
* Antal författare som fått nobelpris (special för i år!): 4 (varav en oavslutad)

Författare - kön
* Antal böcker av kvinnliga författare: 15
* Antal böcker av manliga författare: 10

Om TBR 2007 - hur gick det?
Jag läste 6 av de 12 böckerna från min TBR 2007 lista.

Mål för 2008
* Att läsa alla böckerna i TBR Challenge 2008
* Att läsa fler böcker än 2007, mellan 30 och 35.

0 comments: