Vilken bok ska jag välja?

Sunday, June 03, 2007

Det finns en kampanj i USA som kallas The Campaign for the American Reader. De skriver om ett test som kallas McLuhan-testet efter Marshall McLuhan. Han rekommenderade att när man tittar på en bok som man funderar på att köpa, ska bläddra till sidan 69 och läsa den sidan. Om man gillar det så kan man köpa boken.

Det ligger någonting i det. Det get definitivt ytterligare en dimension, att inte bara gå på vad det står på baksidan av boken, vad recensenterna skriver eller hur framsidan är formgiven. (Ofta är dessa tre faktorer tillräckliga för att få åtminstone undertecknad att köpa en bok.) Och att läsa från sidan 1 kan ju vara missvisande, vissa böcker börjar ju mitt i handlingen, medans andra har en betydligt långsam inledning, prologer och annat. Ta Sagan om ringen till exempel!

Så i fortsättningen tänkte jag, när jag skriver recensioner här på min blogg, att jag har med ett referat eller ett utdrag eller något, från sidan 69 i den aktuella boken. Nu ska jag bara försöka komma ihåg det också... :)

Mer att läsa om detta test här.

0 comments: