Istället för jobb, förvirring...

Wednesday, November 22, 2006

Idag har jag varit på intervju, den 19:e i ordningen sedan mitten på augusti. Det är ju kul att bli kallad på intervju, så jag måste ju göra någonting rätt. Men det känns helt otroligt att man kan gå på så många intervjuer utan att få napp. Det är dock tydligt att det inte bara är mig det beror på, det visar dagens intervju om inte annat. Den som förstår sig på IT-branschen får gärna höra av sig till undertecknad...

Företaget X har ett stort behov av folk som har vissa speciella kompetenser. För att täcka detta behov tar man in ett större antal konsulter, bl.a. från konsultföretaget Y. I ett av Y:s projekt på företaget X behövs det mer konsulter, men alla Y:s konsulter som har denna kompetens är redan ute i uppdrag. Så man kontaktar via sitt nätverk konsultföretaget Z för att se om de har en person med rätt kompetens som kan ta detta uppdrag.

Det är här jag kommer in i bilden. Konsultföretaget Z intervjuar intressanta kandidater med relevant kompetens, däribland mig. Referenspersoner kontaktas, konsultprofilmallar ifylls och allting verkar väldigt positivt. Z kontaktar därför konsultföretaget Y. Säljaren på konsultföretag Y kallar glad kandidat Helena på intervju. Uppdraget presenteras och det konstateras att jag är en bra kandidat rent kompetensmässigt.

Men jag och representant från Z får ändå beskedet att det bland konsulterna på konsultföretag Y finns ett stort motstånd mot att ta in underkonsulter för att täcka upp ett behov. De behöver fler folk, konsultgruppen från Y behöver utökas med en person. Men konsulterna i denna grupp vill helst jobba med andra från Y. Så eftersom jag så att säga har fel hatt på mig, så får jag antagligen inte jobbet.

Vän av ordning undrar, visste de inte det från början?? Om man bara vill ha Y-anställda, varför kontakta Z? För konsultföretag Y tar en intervju kanske bara 1 timme i anspråk, men för mig och för konsultföretag Z ligger många timmars jobb bakom detta. Varför kallar man på intervju så lättvindigt?

(Och dagen efter åker jag till Danmark för en intervju på ett företag i Naerum, ca 30 min bussresa från Köpenhamn. Väl på plats i Köpenhamn och framme vid busshållplatsen som ska ta mig till Naerum, så ringer de mig från företaget och ställer in intervjun pga intervjuaren inte kan komma.)

0 comments: