Veckans citat

Tuesday, March 06, 2007

Sent omsider har jag börjat upptäcka Lars Winnerbäck. Jag vet inte varför det har dröjt så länge. Jag har dessutom bott många år i Linköping... En kompis tipsade mig om honom apropå att jag råkade nämna Stångån, och tyckte absolut att jag skullle lyssna på hans texter. Och nu är jag såld!

Så nu när jag hade tänkt att jag ska införa ett "Veckans citat" så känns det väldigt passande att inleda med ett Winnerbäck-citat. Det är svårt, det finns så många att välja på. Men jag tar två strofer från låten Söndermarken. Hela låten och texten är helt fantastisk!

"En enda ambition
Att få brudarna från Berga
att skratta eller gråta
och rymma över taken
Bort från regelboken, stöveltrampet,
tegelväggen, la isla bonita
Och dom brandgula
stolarna man staplar
på varandra

Parkeringshus byggdes
Ett litet steg för människan
Ett stort steg för betongen
och den rotlösa känslan
Som ännu ett hinder
på vägen mot den råa romantiken
och gitarren i butiken
och flykten
över taken"
Lars Winnerbäck, "Söndermarken" från skivan med samma namn, 2003

0 comments: