Pans labyrint

Monday, April 09, 2007

Jag har inte varit på Spegeln på länge - Malmös bästa biograf! Så nu var det verkligen dags.

Jag såg Pans Labyrint, regisserad av Guillermo del Toro. Den utspelar sig efter andra världskrigets slut, under Franco-tiden i Spanien. Ofelia och hennes höggravida mamma ska åka ut på landet där mammans nya man, den iskalle "kaptenen" bor i en kvarn, och för ett krig mot rebellerna i bergen. Ofelia som älskar att läsa sagoböcker hittar en gammal labyrint, och i den hittar hon en magisk faun, som hävdar att han känner hennes rätta öde och ber henne utföra vissa uppdrag. Ofelia är modig men lyder inte order på automatik, vare sig de kommer från fauner eller kaptener...

Jag har ingen aning om i vilken genre man ska placera den... Jag tyckte i alla fall mycket om filmen, den är väldigt annorlunda och man blir berörd av den, men den är också grym. Åldersgränsen på 15 känns relevant. Jag kan rekommendera att se Pans Labyrint, om den fortfarande går på en biograf nära dig. (Jag tror att jag såg den i 11 timmen själv...)

0 comments: