Nobeltorget - Klagshamn tur och retur

Monday, July 09, 2007

Jag var ute på en cykelutflykt i helgen. Planen var att cykla till brofästet. Köpte med mig lite matsäck från Konsum vid Folkets Park, sedan bar det iväg. Behövde pumpa mina däck på cykeln, men den dygnet-runt-öppna luftpumpen på Kaptensgatan var sönder.

När jag kom till Ribban kom det ett rejält skyfall. Det kändes inte så kul, det hade varit rätt pinsamt att vända redan här... Det blev ett pit stop under ett hustak, jag mumsade på min grillade kyckling i väntan på att det skulle bli uppehåll. På med regnjacka och cykla vidare. Faktum är att sträckan Ribban-Limhamn var den värsta på hela biten. Det var motvind hela tiden och jag svor över min usla kondition och att jag inte hade tänkt på att pumpa däcken på cykeln tidigare. Men vidare skulle jag.

När jag väl hade kommit till Limhamn kändes det mycket lättare, blåsten hade avtagit. Det var i och för sig lite segt att komma ut hela vägen. Man ser bron, och kan lätt tro att man är ända framme, men det är egentligen en rejäl bit kvar...

Sedan blev det riktigt roligt att cykla. Mitt ursprungliga mål var ju som sagt brofästet, men varför vända nu? Cyklade över ett jättefint fält med vilda blommor, och ut mot Bunkeflo och sedan vidare ut till Klagshamn. Här är bildbevis!



Som man kan - förhoppningsvis - se på bilden (den är bara tagen med mobilkamera) så var det rejält med vatten kvar i marken efter de senaste dagarnas regnoväder. (Värsta regnovädret på 27 år!)

Sedan var det hög tid för hemfärd, efter ett kort stopp för förfriskningar på Statoil i Bunkeflo. Cyklade förbi kalkbrottet (vackert, men gjorde sig inte så bra på bild tyvärr). Efter det vet jag inte riktigt hur jag tog mig hemåt, jag snirklade mig fram och gick på någon slags vag känsla. Jag vet dock att jag passerade Limhamns kyrka och senare Stadion, men däremellan är det väldigt vagt. Tog vägen genom Pildammsparken.



Jag blev förföljd av ett stor skock kanadagäss. Först trodde jag att de var aggressiva och ville driva bort mig, men sedan förstod jag att de förväntade sig att få mat!



Såg till att passera Södervärn på hemvägen och cykelpumpen där fungerade. När jag väl kom hem var klockan mellan nio och halv tio och jag var trött men väldigt nöjd...

0 comments: