Podgora i Kroatien

Friday, July 13, 2007


Podgora boardwalk
Originally uploaded by aneleh.



Jag var på semester en vecka i Kroatien augusti 2006. Jag åkte dit själv på en charterresa arrangerad av Fritidsresor och bodde på hotell Mediterran. Hotellet var ett av de billigaste och det märktes, det var enkelt men helt ok för mig. Ett av de statligt ägda hotellen.

Podgora ligger nära staden Makarska på fastlandet i Kroatien, mellan Split och Dubrovnik. Aktiviteterna i själva Podgora är främst att bada. Vattnet är verkligen underbart, helt kristallklart. Det man kan tänka på är att stranden består av klappersten, som inte är speciellt skön att ligga på om man bara har en handduk, utan man behöver ett liggunderlag eller liknande, och man bör också skaffa ett par badskor. (Turistbutikerna längs stranden säljer både liggunderlag och luftmadrasser i alla olika former, liksom skor.) Dessutom, eftersom Podgora ligger på den branta bergssluttningen, så är stranden väldigt smal. Det är bra att vara tidigt ute om man vill ha en bra plats, speciellt om man är några stycken. Det är trångt om saligheten. Bilden nedan kan förhoppningsvis ge en antydan om hur stranden ser ut en vanlig dag i augusti.


Podgora beach on a crowded day
Originally uploaded by aneleh.



Priserna var inte riktigt så låga som jag hade trott. Det var ungefär som hemma eller lite billigare. Det finns en hel del trevliga restauranger och caféer i Podgora. Kvällsnöjet är att gå ut och äta och gå längs strandpromenaden, och här kan man gärna klä upp sig lite grand. Vädret var bra i stort sett hela tiden, men vi hade regn och lite blåsigt två dagar. Man ska nog inte åka dit allt för sent, jag var där över månadsskiftet juli-augusti och vill man ha den där riktiga medelhavsvärmen så ska man inte åka senare än så.

Det finns en telefonkiosk nere i hamnen och för hyfsad billig penning kan man köpa telefonkort. Om du vill ringa hem, så ring härifrån istället för från mobilen!

Något som man inte bör missa är deras helt underbara glass! Jag har aldrig smakat något liknande, den har konsistens som vanlig glass men är ändå läskande som sorbet. Jag är lite förvånad att detta inte nämns oftare i resekatalogerna!

Det finns många ställen att besöka som också är värda att nämna, så jag skriver ett separat inlägg om de utflykter jag gjorde.

0 comments: