Skivkväll

Thursday, July 05, 2007

Jag var på skivkväll i helgen. För den som inte är bekant med termen så innebär det helt enkelt att man samlas några musikintresserade kompisar hemma hos någon och lyssnar på musik. Brukar vara mycket trevligt, så även denna gång. Det är ett utmärkt tillfälle att hitta ny bra musik. Det är dock lätt att fastna i att spela samma gamla artister som man alltid gör. Just denna kväll lyckades jag av en slump hitta ett tema, vilket ledde till att min låtval blev ganska annorlunda mot vad de normalt hade blivit.

Det började med att jag i värdens skivhylla hittade skivan Doolittle med Pixies, helt underbar platta. Spelade en kanonlåt från den, This monkey's gone to heaven. Nästa gång det var min tur att spela en låt så hade jag hittat en skiva med ett så vackert skivomslag att jag plockade upp den.



Det var skivan The Milk-Eyed Mender med Joanna Newson. Och på denna skiva fanns en låttitel Monkey & Bear. Vad är oddsen? Två låtar i rad med "monkey" i titeln? Nu blev det en utmaning att hitta fler låtar som detta kunde stämma in på. Det finns ju säkert massor att välja på, men hur ska man hitta dem...?



När det var min tur igen så hade jag efter en hel del letande lyckats hitta plattan Demon Days med gruppen Gorillaz. Inte nog med att gruppnamnet är ap-relaterat, dessutom hade de en låt som hette Fire coming out of the monkey's head. Det var ju givet.



Sedan hade jag ett ess i rockärmen. Jag hade med mig skivan Guldkorn - En rolig jävel vilket är en samlingsskiva med Cornelis. På den finns låten Jag har en spricka i läppen som jag använde som Veckans citat i min förra post. Och i texten förekommer en hel del djur, bl.a. två apor som gapar och kallar varann för apa. (Jag kunde inte hitta någon bra bild på denna skiva.

Jag ville inte riktigt ge mig efter det, även om det började kännas lite mer krystat. Men jag hade med mig ytterligare en CD, en med Sofia Talvik. Hennes skiva är utgiven på Makaki Music, och vi kom fram till att makaki är en sorts apa. Så jag avslutade mitt tema med en låt från denna skiva, med i det här fallet passande titeln This is silly now. :-)

0 comments: