Stickat!

Monday, July 23, 2007


Cardigan knitted for 3 month baby
Originally uploaded by aneleh.

En god vän fick nyligen barn och jag stickade en liten kofta. Den är i babyangora, ett helt underbart mjukt och lent garn som heter Manu, men dock av det dyrare slaget. Koftan är stickad i raglan-modell, och lite speciellt är att den är stickad uppifrån och ner. Man börjar alltså med halsen, delar sedan upp stickningen i 5 delar. Sedan tar man 2 delar och gör ärmar av, och 2 delar blir vänster respektive höger framstycke och en del blir bakstycke.

Nu blev jag nyligen klar med koftan och då var det hög tid att överlämna den till den stolta mamman. Men innan dess fick den ju förevigas. Då jag inte har några barn själv att prova kofta på, fick min älg stå till tjänst. Jag tycker han ser rätt cool ut i den faktiskt!

0 comments: