Den fantastiskt viktiga sidan 161 + ett frågeformulär om böcker

Friday, May 25, 2007

Ett roligt test som jag hittade på Wendys blogg:
Ta den bok som ligger närmast dig - och fuska inte! - bläddra till sidan 161, och skriv den femte hela meningen på denna sida. Publicera reglerna och skicka vidare till tre personer. Jag tycker, liksom Wendy, att det är svårt att hitta tre människor att skicka detta till. Men den som vill får gärna låna detta lilla test härifrån. Det är väldigt lätt! :)

"The general, ever the Pasthun, never made any queries - doing so meant alluding to a sexual act between his daughter and a man - even if the man in question had been married to her for over four years. "

- Kite Runner av Khaled Hosseini.



Litet frågeformulär om böcker (översättning till svenska är gjord av mig)


En bok som fick dig att gråta: A Fine Balance av Rohinton Mistry

En bok som gjorde dig rädd: Jag blev lite rädd för Bröderna Lejonhjärta när jag var liten och läste den. Mamma fick alltid sitta med när jag läste. (Men jag ville läsa själv.) Idag är jag alldeles för mesig för att läsa läskiga böcker. :)

En bok som fick dig att skratta: Jag har fortfarande inte läst den utan bara hört den som radioteater, men den är så fantastisk: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams!

En bok som du blev äcklad av: Rädd och äcklad blev jag av Mannen utan öde av Imre Kertész.

En bok du älskade i lågstadiet: Förmodligen något av Astrid Lindgren, kanske Ronja Rövardotter.

En bok du älskade i mellanstadiet: Momo eller kampen om tiden av Michael Ende.

En bok du älskade i högstadiet: Skriet från vildmarken av Jack London

En bok du älskade i gymnasiet: I slutet på gymnasiet var jag inne på Oscar Wilde, så vi säger Oscar Wilde av Richard Ellmann (en biografi).

En bok som du hatade i gymnasiet: Jag försökte läsa Äcklet av Jean-Paul Sartre, men det var nog lite väl tungt. Orkade aldrig igenom den. Hatade är starkt ord dock... Jag skulle mycket väl kunna göra ett nytt försök idag.

En bok du älskade under universitetstiden: Jag läste ju en hel del klassiker när jag läste modern litteraturhistoria. Minns att jag tyckte speciellt mycket om Stäppvargen av Hermann Hesse.

En bok som ifrågasatte din identitet: Jag kan nog inte komma på en enda bok som har ifrågasatt min identitet, jag försöker förhålla mig ganska öppen. Däremot ifrågasattes min identitet och mitt yrkesval ganska så rejält under tiden jag läste Modern Litteraturhistoria. Det var inte böckerna i sig, utan omständigheterna, hur vi läste. Snobberi + korvstoppning av klassikerna gjorde att jag under en period kände att jag tappade lusten att läsa.

En serie som du gillar att läsa: Jag gillar - även om det var stort motstånd i början - Harry Potter böckerna. Och jag gillar Stephanie Plum serien (One for the Money, Two for the Dough etc) skarpt!

Må-bra bok: Det finns ju så många... T.ex. Good in Bed av Jennifer Weiner, Bridget Jones Diary av Helen Fieldning eller Waiting to Exhale av Terry McMillan.

Din bästa skräckbok: Jag är alldeles för mesig för att läsa skräckböcker! Huga.

Din bästa science fiction bok: Jag kan inte komma på någon science fiction jag har läst. Jag vet inte om Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams räknas som science fiction? Dessutom har jag strängt taget inte läst den utan hört den som radioteater.

Din bästa fantasy bok: Jag har läst väldigt lite fantasy. Men Lord of the Rings av Tolkien är ju bra. :)

Din bästa deckare/thriller: I original-formuläret så är rubriken "Your favorite mystery book". Jag vet inte om thriller går in under begreppet mystery, men jag väljer en generös tolkning. I alla fall säger jag nog Tell No One av Harlan Coben.

Din bästa serietidning: Här finns det många att välja på! Calvin and Hobbes står nog allra högst upp på prispallen. Underbara! Men jag gillar även Pearls Before Swine väldigt mycket. Och några andra.

Din bästa biografi: Det är svårt, men eftersom jag redan har nämnt Oscar Wilde, så blir det Angela's Ashes av Frank McCourt.

Din bästa bok om att bli vuxen: jag kommer nog inte på någon. Kanske Adrian Moles dagbok. Beror på hur "vuxen" man menar...

Din bästa klassiker: Här får jag nog säga Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij.

Din bästa kärleksroman: Oj, jag läser väldigt sällan kärleksromaner, i varje fall om man menar Harlekin, Danielle Steele typen. Men en underbart fin roman om kärlek är Range of Motion av Elizabeth Berg.

Favorit-barnbok: Pippi Långstrump av Astrid Lindgren

Favorit-kokbok: Hmm, det skulle kanske kunna vara Cranks bästa recept

Dina favoritböcker som inte är med på denna lista: Kafka on the Shore av Haruki Murakami, Everything you need av A. L. Kennedy, After You'd Gone av Maggie O'Farrell, If Nobody Speaks of Extraordinary Things av Jon McGregor, About a boy av Nick Hornby

0 comments: