Spegeln in memoriam

Thursday, May 24, 2007

Triangelfilm går i konkurs!?! Vad kommer nu hända med Spegeln? Bästa bion i Malmö! Var ska man nu gå? Detta är sorgligt...

Några underbara filmer jag sett på Spegeln: Amelie från Montmartre, Mulholland Drive, Pans Labyrint, His Girl Friday, The Big Sleep, Only Angels Have Wings, The Sweet Smell of Success (Cinemateket visade en höst en hel del från Hollywoods Golden Days), Magnolia, Italienska för nybörjare, Goodbye Lenin.

En sak jag inte kan låta bli att fundera på. Jag tror jag har sett De 400 slagen av François Truffaut 3 eller 4 gånger på Spegeln. Jag har flera gånger undrat varför de inte har lyckats få mer publik till vissa filmer. Jag skulle absolut inte kalla mig filmkännare och jag kan ju knappast vara den enda i Malmö med intresse för till exempel fransk kvalitetsfilm, men jag har suttit ENSAM i biosalongen och sett nämnda film. De drog bokstavligen igång filmprojektorn för att jag kom dit. (Det kallar jag service!!) Det har absolut inte varit så varje gång. Men lite grand undrar jag. Och jag ångrar att jag inte har gått mer än jag har gjort...

0 comments: